24.6.12

Αχ γιαγιά...






γιαγιά μου αγαπημένη...βράχε μου...

μια γιαγιά...καμία σχέση με τις άλλες!ΧΑ!
ούτε μαντίλα μαύρη ούτε καν χρώματα σκούρα...
με τα κραγιόνια της...τα νυχάκια περιποιημένα
τα μαλάκια τις βαμμένα ...

πρόσφυγας του 22...από την Ταρσό
περασμένη από τα λιμάνια του "συνωστισμού"
οικογενειακά "κειμήλια" κριμένα στο μπαούλο
απαγορευμένα για τα χέρια μας...
μην τυχών και χαλάσουν...
να μείνουν από γενιά σε γενιά
να μην ξεχάσουμε...
μη φανταστείτε τίποτα πορσελάνες και χρυσά
κάτι ζώνες  υφασμάτινες ραμμένες απ τα χέρια τους
με λουριά μακριά να τυλίγουν το κορμί και θήκες
να κρυφτούν οι λίρες...το εισιτήριο της νέα ζωής
αν τα κατάφερναν να περάσουν...
τα κατάφεραν...κι ας πέρασαν...τι δεν πέρασαν...
φτώχεια καταραμένη...

Η κυρα Λένη η πρόσφυγας
ήταν 15 χρονών όταν ήρθε...
82 όταν έφυγε...
όσα χρόνια και αν έζησε στη Κύπρο
δεν κατάφερε να ξεφορτωθεί
αυτή την αλλιώτικη προφορά

σε χαρές και λύπες
κάτι σπαραξιαδικοι αμανέδες
που θαρρείς να σου ξεσκίσουν τη ψυχή
σαν φόρος για ότι χάθηκε...
ποταμοί τα δάκρυα...
που δεν κατάφεραν ποτέ να στερέψουν
γιατί δεν πρόλαβαν να ξεχάσουν...
πως να ξεχάσουν...
η καταστροφή και η προσφυγιά
λες και τους ακολουθεί
52 χρόνια μετά η Ιστορία
επαναλαμβάνεται...
δεύτερη φορά πρόσφυγας

άστα να πάνε γιαγιά...τι να πρώτοκλάψεις
το μπαούλο με τις ζώνες...πάει...χάθηκε
γλίτωσε από εκεί μα σου το πήρανε εδώ
η προσφυγιά γράφτηκε στο DNA πια...
δεν έχει ανάγκη από ενθυμήματα...
..................................
Αχ! γιαγιά μου βράχε μου...
σήμερα πολύ μου έλειψες
και σου φώναξα...
εγώ η Ελένη...
η πραγματική σου Ελένη
....................................
πόσο μοναδική με έκανες να νιώθω
όταν το έλεγες αυτό...όχι μυστικά
σε όλους το έλεγες...πραγματική
Ελένη αυτή είναι...από τις τρεις Ελένες..
ποιος ξέρει γιατί...
και πως τα έφερε η τύχη γιαγιά
αυτήν σου την εγγόνα
την ακολούθησε ο Τίτλος...πρόσφυγας!

ΥΓ
έκλεψα τον τίτλο από τον ΕΥΡΥΤΑΝΑ ΙΧΝΗΛΑΤΗ που έγραψε ένα υπέροχο κείμενο (πάτε να το διαβάσετε...το ξέρετε πως δεν ξέρω να βάζω ling)

32 σχόλια:

  1. Δεν ήξερα οτι το 22 έφτασε και στην Κύπρο προσφυγιά από τη Μικρασία...Μαθαινω:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Μικρασία πήγε παντού θαρρώ δάσκαλε μου...και δημιούργησε/αναγέννησε Ελλάδες...

      Διαγραφή
    2. Αναφερόμουν σε ομαδική μετακινηση,οπως εγινε προς την Ελλάδα και όχι σε μεμονωμένη...
      Και φυσικά αναγνωρίζω την προκοπή των προσφύγων,όπου κι αν εγκαταστάθηκαν...
      Και τέλος, δεν ειμαι δάσκαλος,ενας απλός καθηγητής ειμαι:)

      Διαγραφή
    3. δάσκαλε/φιλε μου μαζική δεν ήταν...έτσι πιστεύω δηλαδή...θα έπρεπε να ξέρω μα δεν... αν και πολλοί από αυτούς ήρθαν μετά...σαν δεύτερο προορισμό...αφού ίσως συνάντησαν δύσκολες συνθήκες
      στον κεντρικό κορμό! Το καΐκι της γιαγιάς είχε προορισμό Κύπρο- Λίβανο και ενώ παππούς-γιαγιά ήθελαν να κατεβουν Κύπρο οι υπόλοιποι είχαν αποφασίσει Λίβανο.Ο παππούς έχοντας μια γυναικα έγκυο(τον πατέρα μου) και φορτωμένος λίρες φοβήθηκε να μπούν σε βάρκα μονοι τους έχοντας κατά νου πως μπορεί να μην έφταναν στην ακτή ποτε(δεν γνωρίζω αν υπήρχαν τέτοια κρούσματα η αν απλά ήταν ο δικαιολογημένος φόβος τους)Έτσι πήγαν Λίβανο...ήρθαν στη Κύπρο ένα χρόνο μετά με το παιδάκι τους ενός χρόνου...όλα αυτά φιλε μου τα έμαθα μετά τον θάνατο του πατέρα μου...ήταν κάτι σαν οικογενειακό μυστικό...επειδή τον δηλωσαν ότι γεννήθηκε Κύπρο...Άκου να δεις...ένα μυστικό που κρατήθηκε η απλά ξεχάστηκε 70 τόσα χρονια...

      Διαγραφή
  2. αυτο το λινγκ!!!! που δε βαζεις ειναι ολα τα λεφτα!
    υπεροχη αναρτηση,,,τι αλλο να πω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. δεν είναι ευγενικό ξαδελφάκιμου μα τι να κάνω η έρμη...θα απαιτήσω να με μάθουν!!!!

      Διαγραφή
  3. Η γιαγιά Λένη μια ιστορία από μόνη της..
    γραμμένη στη ζώνη.. στη καρδιά της.. στις αναμνήσεις της!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. στη καρδια μας...στις αναμνήσεις μας...οι ζώνες πάει χάθηκαν...είπαμε στο DNA τώρα...

      γεια σου γιαγιά αγαπημένη...μια όμορφη Κυριακή να έχεις!!!

      Διαγραφή
  4. "Κι' απ' το θάνατο ακόμη πιο πικρή είσαι προσφυγιά", έλεγε ένα παλιό τραγούδι.

    Με την πένα της καρδιάς χάραξες τις λέξεις σου.

    Νάσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ευχαριστώ σε... για τα καλά σου λόγια μα πιο πολύ ευχαριστώ σε γι αυτό που με έκανες να νιώσω...

      να ξερες ποσο κλάμα έχει πέσει μ αυτό το τραγούδι...
      σου το αφιερώνω μέσα απ την καρδια μου...

      http://www.greektube.org/content/view/154556/2/

      Διαγραφή
  5. Σαν να βλεπω ξανα μπροστα μου την γιαγια ενος πολυ καλου φιλου που ηρθε εδω μικρο κοριτσι και εφυγε πληρης ημερων πριν λιγα χρονια εχοντας δει μονο χαρες απο τα παιδια και τα εγγονια της...
    Σημερα θα ηταν εδω δυστυχισμενη αντικρυζοντας τα παιδια της να μην μπορουν να ανταπεξελθουν με τις συνταξεις που λαμβανουν(που τις εχουν δουλεψει και πληρωσει) ,τα εγγονια της να συμπληρωνουν αιτησεις για μεταναστευσεις και την εφορια να της στελνει χαρτια φορολογικης ασυνεπειας...

    Αυτες ολες οι γιαγιαδες εφυγαν με την σιγουρια οτι ο κοσμος προχωραει μπροστα και πως οι επιγονοι τους δε θα φορεσουν ποτε τα δικα τους παπουτσια...ποσο λαθος τελικα πιστεψαν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αυτό...το πόσοι κόποι και μόχθοι πήγαν χαμένοι...
      αλλα evilako μου θα σε εκπλήξει ποσα μπορούσαν να αντέξουν αυτές οι γιαγιάδες...

      καλή εκπομπή το βραδάκι...μακάρι και να προλάβω
      αγαπημένο δίδυμο έχεις...

      Διαγραφή
  6. Η λέξη "προσφυγιά" δεν ήταν ποτέ ξένη για μένα. Ήταν σαν να την γνώριζα από τότε που γεννήθηκα. Πάντα άκουγα τους παππούδες και τις γιαγιάδες κι από του δυο γονείς μου να αναφέρονται σ’ αυτήν και όταν ήμουν παιδί.
    Μόνο που κι εμάς όλα τα χειροπιαστά χάθηκαν και μας έμειναν οι μνήμες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ευτυχώς Αθηνα μου...τις μνήμες δεν μπορεί κανένας να μας τις πάρει...

      Διαγραφή
  7. Έλενα μου ηρωίδες αυτές οι γιαγιάδες..
    καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αχ αυτές οι γιαγιάδες......
    Μην την ξεχάσεις ποτέ!
    Κι εκείνη θα σε κοιτά από ψηλά.
    Σε φιλώ:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πως να την ξεχάσω serenata μου...αφού είπαμε...είμαι
      η πραγματική Ελένη...η Ελένη της...

      ελπίζω να περνάς όμορφα στο εξοχικό!

      Διαγραφή
  9. Της έχεις μοιάσει της γιαγιάς σου. Είθε και να την ξεπεράσεις.
    Κι' αν δεν τα καταφέρεις, προσπάθησε τις Μνήμες που σου δώρησε να τις μοιράζεσαι και να τις μεταβιβάσεις και σε άλλους πολλούς.

    Και αυτή, η κάθε γιαγιά, από ΕΚΕΙ που βρίσκεται θα καμαρώνει για την ανιδιοτέλεια της Προσφοράς της.

    Καλή σου μέρα Έλενα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μακάρι Θανάση μου και να της έμοιαζα...άλλη πάστα ανθρώπων αυτοί...μονο τον τίτλο επήρα και αυτόν αθέλητα!(όπως και αυτή εδώ που τα λέμε!)

      Διαγραφή
  10. Αναμνήσεις ξεριζωμού που συνεχίστηκε στις μέρες μας. Αυτή η λέξη πρόσφυγας πόσο πιο πολύ πονάει όταν είσαι πρόσφυγας μέσα στον ίδιο σου τον τόπο!
    Αλλά και τι ωραίες αναμνήσεις, αξιοζήλευτες για μια γιαγιά Ελένη που ξεχώρισε, όχι χωρίς λόγο, την πραγματική Ελένη. Που να ήξερε ότι έχεις γίνει η δική μας Ελένη τώρα και ότι μαι εμείς σε ξεχωρίζουμε. Πόσο θα το χαιρόταν!!!!
    Αλλά και η απάντηση στου στον VAD, είναι μια ανάρτηση μέσα σε ανάρτηση. Μια ιστορία απο μόνη της, υστερόγραφο να πω, των όμορφων εικόνων που μας έδωσες απο την γιαγιά σου.
    Μου θύμησες και τις δικές μου τις γιαγιάδες που λίγο τις έζησα, αλλά πολύ τις αγάπησα και έχω κρατήσει παιδικές μνήμες που δεν ξεθώριασαν μετά τόσα χρόνια.
    Να είσαι καλά αγαπημένη Ελένη και εσύ και ο ΕΥΡΥΤΆΝΑΣ ΙΧΝΗΛΑΤΗΣ. Το κράτησα το μπλογκ του όταν μπορώ να περνάω για μια βόλτα αναγέννησης στην Ελληνική ύπαιθρο.
    Την αγάπη μου και τα φιλιά μου, Ελενάκι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. marimar μου αγαπημένη...η αγάπη σου ξεχωρίζει μοναχά...φιλια...και περίμενε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. τυχεροί όσοι έζησαν με τέτοιες γιαγιάδες και παππούδες!εγώ δεν γνώρισα τους δικούς μου...ούτε εγώ ξέρω να βάζω λινκ...
    καλημέρα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. το να μη γνωρίσεις γιαγιάδες και παππούδες είναι απώλεια πιστεύω...αλλα αυτά δεν τα ορίζουμε Νάσια μου...και γω λυπάμαι που μονο τη μια γιαγιά γνώρισα!
    πολλές φορες πιάνω τον εαυτό μου ακόμα και σε αυτή την ηλικία να αναρωτιέμαι πως θα ήταν αν προλάβαινα και την άλλη...
    μια όμορφη μέρα να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ιστορίες γραμμένες με αίμα , πολύ πόνο και ποτάμια δακρύων!!Και η προσφυγιά καλά κρατεί Ελένη μου!!Δυστυχώς!!Αλλη μια Ελλάδα στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα!!!Και η ιστορία επαναλαμβάνεται και στις μέρες μας.Οι συνθήκες διαφορετικές αλλά η προσφυγιά είναι πικρή , όπως και να είναι!!!
    Υποψιάζομαι ότι το "πραγματική" Ελένη ήταν λόγω του ότι ήσουν το παιδί του γιού???
    Την γλυκιά μου καλημέρα !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Και η ιστορία επαναλαμβάνεται και στις μέρες μας..."εθελούσια" προσφυγιά τώρα...το ψάξιμο για μια νέα καλύτερη ζωή...
    κι όμως Χρυσάνθη μου δεν μπορεί να είναι αυτό γιατί άλλη μια από τις Ελένες της είναι από γιο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Του "συνωστισμού" και η γιαγιά σου η Ελένη?!!!
    Οταν λες ότι η προσφυγιά συνεχίζεται, εννοείς για σένα προσωπικά?
    -----
    Να σας καλωσορίσω και στο club του μηχανισμού στήριξης!
    Ποια? η Κύπρος! Θυμάστε πριν την ΕΕ την δύναμη της Κυπριακής Λίρας? Θυμάστε πώς ήταν η Κύπρος οικονομικά πριν λίγα χρόνια, πριν το Ευρώ της?
    Αντε λοιπόν πιαστείτε μαζί μας και ας ξεκινήσετε τον καβαντρορίτικο σκοπό...
    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. καλημέρα Κάρυ μας!...άστα να πάνε...μέσα σε 4 χρονια πήραν τον τόπο 100 χρονια πίσω!!!!!!!!!ναι αλλαααααα...θα έχουμε την Προεδρία τώρα...αυτό που το βάζεις!!!!!άσε που άκουσα πως μπορεί και να μας την πάρουν...την Προεδρία τους μέσα...ας την πάρουν να γλιτώσουμε και τόσα έξοδα...που θα ταΐζουμε και ένα σωρό χαραμοφάηδες!
      ..................
      Η γιαγιά Ελένη που λες Κάρυ μου έζησε 2 φορες προσφυγιά το 22 και το 74...εγώ προσωπικά στάθηκα τυχερή...μονο το 74!(E καλά δεν είμαι δα κι όπως η Πελοπόννησος...να φτάσω το 22!!!ΧΑ!) ας τα γελάμε να δούμε που θα πάμε!

      Διαγραφή
  17. ElenaG καλησπερα, εισαι τυχερη για την ζωη μαζι με την γιαγια σου, ατυχη που γνωρισες την προσφυγια, αλλα το ΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΓΗΣ αυτα τραβα, ως ποτε???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. ως ποτε???...Αγάντα Δημήτρη...ως φαίνεται ο χορός τώρα ξεκίνησε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή